Nya tåg säkerställer trafik nu och framåt
För att säkerställa tillgången på tåg i verksamheten och kunna erbjuda en tillförlitlig och attraktiv regionaltågstrafik i Stockholm-Mälardalen även i framtiden, krävs ett tillskott i fordonsflottan.
Över 12 miljoner människor reser varje år med Mälartåg, till arbete och studier och till nära och kära. Sedan 2016 har trafikutbudet i Mälartågssystemet fördubblats, mätt i tågkilometer. Denna historiska satsning på regionaltågstrafik har haft stor betydelse för invånare, näringsliv och samhällsutveckling i hela Stockholm-Mälardalen. För att möta framtidens behov och fortsatt kunna utveckla trafiken krävs fler tåg i systemet.
– Mälartåg knyter ihop Stockholm-Mälarregionen och ökar möjligheten att arbeta och bo där man vill. För att kunna fortsätta erbjuda stabil och pålitlig trafik investerar regionerna bakom Mälardalstrafik nu i nya tåg. De behövs för en pålitlig trafik för dagens resenärer, men ger också utrymme till fortsatt utveckling med utökad trafik. Det gör att ännu fler kommer kunna resa hållbart och kollektivt i framtiden, säger Anton Fendert, styrelseordförande för Mälardalstrafik och trafikregionråd (MP), Region Stockholm.
Investering för robust trafik och fortsatt tillväxt
Behovet av ytterligare tåg har blivit än mer påtagligt under det senaste året, i och med att Mälardalstrafik utökade regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala från och med slutet av 2024. Utökningen har gått bra, men har inneburit minskade marginaler i den befintliga fordonsflottan.
– Investeringen är viktig ur flera perspektiv. Detta ökar fordonsflottans robusthet, gör att vi kan hantera planerat underhåll bättre och säkrar trafiken när oväntade händelser inträffar. Men det är också en investering som möjliggör fortsatt tillväxt, arbetspendling och kompetensförsörjning i Stockholm-Mälarregionen både de närmaste åren och längre fram i tiden, säger Jenny Landernäs, förste vice styrelseordförande för Mälardalstrafik och regionråd (M), Region Västmanland.
Att investera i nya tåg är ett långsiktigt åtagande, då tågens tekniska livslängd är minst 30 år. Beslutet att utöka fordonsflottan är därmed en strategiskt viktig insats för att trygga framtidens resmöjligheter i hela Stockholm-Mälardalen.
– Som ett resultat av ett grundligt arbete och god samverkan har AB Transitio nu kunnat upphandla och sluta avtal med Stadler om anskaffning av ytterligare 13 tåg. Det här är en gemensam satsning för att stärka den viktiga regionaltågstrafiken inför framtiden och fortsätta göra det bättre för resenärerna, näringsliv och samhället i stort, säger Monica Johansson, andre vice styrelseordförande för Mälardalstrafik och regionråd i opposition (S), Region Sörmland.
De nya tågen är av modell Dosto ER1. Enligt nuvarande plan kommer de att levereras från och med våren 2028 och kan tidigast tas i trafik under 2028–2029.