Den 8 oktober 2025 fattade Mälardalstrafik beslut om tilldelning av uppdragsavtalet avseende regionaltågstrafik i Stockholm-Mälarregionen. Därefter följde den lagstadgade avtalsspärren, tillika överprövningsfrist. Då ingen ansökan om överprövning inkom under avtalsspärren har Mälardalstrafik den 21 oktober 2025 tecknat avtal med VR Sverige.
– Det känns mycket glädjande att vi nu når i mål med ett långsiktigt trafikavtal för regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen. Det här ger oss förutsättningar att tillsammans med VR utveckla regiontrafiken för framtiden, med fokus på hållbarhet, tillgänglighet och kundnöjdhet, säger Anton Fendert, styrelseordförande för Mälardalstrafik och trafikregionråd (MP), Region Stockholm.
Planerad trafikstart
Planerad trafikstart med VR Sverige är i december 2026 och avtalet sträcker sig till och med 2034 med option på 1 + 1 år.
– Det är viktigt att trafiken fortsätter rulla stabilt det kommande året fram till att VR tar över. Samtidigt blickar vi framåt mot den utveckling som väntar, där vi fortsätter säkra en regionaltågstrafik för alla som bor, besöker och verkar i Stockholm-Mälarregionen, säger Jenny Landernäs, förste vice styrelseordförande för Mälardalstrafik och regionråd (M), Region Västmanland.
– Samarbetet inom nödavtalet har fungerat mycket bra och gett en stabil grund att bygga vidare på. Med ett långsiktigt avtal skapar vi bättre förutsättningar för planering, utveckling och stabilitet, både för resenärerna och för verksamheten i stort, säger Monica Johansson, andre vice styrelseordförande för Mälardalstrafik och regionråd i opposition (S), Region Sörmland.
Uppdragets omfattning
Uppdraget som avtalet gäller omfattar de fem regionaltågslinjer som ingår i Mälardalstrafiks trafik med Mälartåg. Det avser i huvudsak ansvar för driften av tågtrafiken, inklusive bemanning ombord med lokförare och tågvärdar, kundservice ombord, driftledning och planering av trafik, störningshantering och akut ersättningstrafik, underhåll av tåg och depå och hittegodshantering.
Målen för uppdraget är nöjda kunder, attraktiv trafik, god intäktssäkring, hållbar tillgångsförvaltning samt hållbar kompetensförsörjning.
Nödavtalet och samarbetet med Transdev fortsätter enligt plan och nu startar förberedelserna inför övergången.
– Jag vill återigen tacka trafikföretagen som deltagit i upphandlingen. Nu ser vi fram emot att tillsammans med alla våra samarbetspartners fortsätta det pågående arbetet och den långsiktiga utvecklingen med en välfungerande regionaltågstrafik i Stockholm-Mälarregionen, säger Helena Ekroth, vd för Mälardalstrafik.
Fakta och bakgrund till avtalet
För att säkerställa resenärernas möjligheter att resa med Mälartåg har Mälardalstrafik genomfört en upphandling av ett långsiktigt trafikavtal avseende regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen. Inbjudan till trafikupphandling publicerades den 17 oktober 2024, den 8 oktober 2025 tilldelades VR Sverige uppdragsavtalet och avtalet tecknades den 21 oktober 2025 med planerad trafikstart december 2026.
Om Mälardalstrafiks verksamhet
Att resa kollektivt i Stockholm-Mälarregionen ska vara attraktivt och enkelt. Det är en förutsättning för alla som pendlar till arbete och studier, för ett starkt näringsliv, livskraftiga lärosäten och besöksnäring i en växande region.
Mälardalstrafik ägs gemensamt av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland. Uppdraget är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälardalsregion.
Trafiken med Mälartåg omfattar fem regionaltågslinjer, med cirka 15,5 miljoner resenärer per år. Mälardalstrafiks fordonsflottan består av 62 tåg. I takt med att resandet ökar, särskilt efter utökningen på sträckan Stockholm–Uppsala under 2025, har beslut fattats att investera i ytterligare 13 tåg som tas i trafik under 2028–2029.