Cookie Consent by Free Privacy Policy website Vanliga frågor | Mälardalstrafik Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Vanliga frågor

Denna sida finns inte på engelska just nu men vi jobbar på det.

Vanliga frågor

Denna sida finns inte på engelska just nu men vi jobbar på det.

Ersättning vid försening

Om du har rätt till ersättning när ditt tåg blivit försenat beror på hur långt ditt tåg kör samt hur stor förseningen är. Här finner du mer information om ersättning vid försening.

Din aktiverade 24-timmarsbiljett är giltig om din avgång med Mälartåg är försenad även om giltighetstiden har passerat. Är din avgång inställd är biljetten giltig på nästkommande avgång. Eventuella utlägg för anslutande lokaltrafik ersätts av Mälartåg. Du kan ansöka om ersättning vid försening här.

Är du på resande fot och ditt tåg är minst 60 minuter försenat kan du köpa mat och dryck och få ersättning av oss.

Spara kvittot och bifoga det i samband med din ansökan om ersättning vid försening. Du hittar ansökningsformuläret här.

Vid 60–119 minuters försening ersätter vi kostnad för mat och dryck upp till 100 kronor och vid 120 minuter försening eller mer upp till 200 kronor per person, mot uppvisande av kvitto.

Maten och drycken du köper ska kunna intas i anslutning till resan och förtäras utan behov av tillredning. Inköpet av mat ska göras på din avresestation, under resan eller i nära anslutning, max 60 minuter, efter ankomst till din slutstation.   

Vi ersätter aldrig alkoholhaltiga drycker eller tobak.

Nej, när du bokar om din biljett flyttas villkoren för ersättning vid försening till den nya biljetten. Vid inställd avgång har du alltid möjlighet att resa på nästkommande avgång utan att behöva boka om din biljett.

Om avgången ställs in gäller biljetten även på nästa avgång med Mälartåg eller anvisad ersättningstrafik. Du kan i efterhand ansöka om ersättning här.

 

Önskar du reklamera en resa på grund av en försening eller att tåget har blivit inställt kan du ansöka om ersättning vid försening här. Där finner du även information om när och vad för typ av ersättning du har rätt till.

Det är avståndet och hur lång förseningen är som avgör beloppet du kan få tillbaka. Här kan läsa mer och ansöka om Ersättning vid försening.